بازی کردن یک فعالیت دائمی و سازمان یافته است که بر اساس هوش و انگیزه انسان انجام می‌شود. بازی کردن یکی از عوامل اصلی رشد مغر می‌باشد.

با حضور دائم انسان در محیط و کشف عوامل متغیر و ثابت محیطی و با استفاده از فعالیت‌های هدفمند، مهارت‌های شناختی‌، اجتماعی، هیجانی و جسمانی او با کیفیت مطلوب رشد می‌کند.

معیارهای بازی چیست؟

پیاژه، روان‌شناس معروف سویسی، برای تمیز و تشخیص بازی از کار، پنج معیار را به عنوان شاخص‌های بازی معرفی می‌کند:

  1. بازی دارای هدف در خود است.
  2. بازی اختیاری است، نه اجباری.
  3. بازی دلپذیر و خوشایند است.
  4. بازی ترتیب و سازمانی ندارد.
  5. بازی از قید کشاکش و پرخاش آزاد است.

به هر حالت این که کار همان بازی است یا بازی به عنوان کار محسوب می‌شود به بسیاری از عوامل مربوط است که در ذیل به صورت مشروح بدان می‌پردازیم.

 

اهمیت و ضرورت بازی برای انسان

انسان در جریان بازی و در یک زمان، پرورش فکری و عاطفی، جسمی و اجتماعی می‌یابد و آنچه او از طریق بازی بدست می‌آورد به طور مثبت کسب می‌کند. زیرا اساس آن تجربه است. این تجربه‌ای است که از طریق عضلات و حواس خود انسان، به دست آمده است. بازی یکی از مهمترین موضوعات تربیتی است که بسیار مورد توجه روان‌شناسان و علمای تعلیم و تربیت قرار گرفته است. تحیقات جدید نشان داده است که بازی تاثیر بسیاری در رشد بدنی و ذهنی انسان دارد. بدن تنها وسیله‌ای است که انسان بوسیله آن می‌تواند جهان خارج را توسط حواس مختلف درک کند. هر آنچه انسان شما از بازی بدست می‌آورد، به طور مثبت کسب می‌کند.

"آلفرد آدلر" روان شناس معروف می‌گوید که «هرگز نباید به بازی‌ها به عنوان روشی برای وقت کشی نگاه کرد».

 

عوامل موثر بر بازی انسان ها چیست؟

عوامل بسیاری در بازی انسان ها اثر گذار هستند که از آن جمله می‌توان به سن انسان، جنس، بهره هوشی و محیط انسان اشاره نمود. هرکدام از عوامل یاد شده به تنهایی و در نهایت در تعامل با یکدیگر در مجموعه یکپارچه مسیر رشدی صحیح انسان جای گرفته‌اند و می‌توان با قدرت از تاثیرات شگرف آنها بر رشد پویا و همه جانبه انسان، صحبت به میان آورد.

تأثیر سن بر نوع بازی انسان ها

انسان در هر سنی، بازی ویژه‌ای را می‌پسندد. مثلاً او در همان روزهای نخست تولد، به لگد زدن و حرکت دادن دست‌ها علاقه دارد. او از این که باد در گلو اندازد و از حنجره و دهان صدا خارج کند و لب‌ها را به حرکت در آورد، لذت می‌برد.

الگوی بازی انسان ها در سال‌های اولیه انسانی، نشانه تغییر رشدی آنان است. انسان خردسال بیشتر به بازی انفرادی نیاز دارد که بعداً با بازی موازی دنبال می‌شود؛ یعنی دو انسان در کنار هم و نه با یکدیگر به بازی می‌پردازند. آنان ممکن است از یک وسیله نیز استفاده کنند، ولی مستقل از یکدیگر و بدون ارتباط زیاد با هم به کار و بازی بپردازند.

انسان سه تا چهار ساله، بیشتر به بازی ارتباطی می‌پردازند. یعنی آنان با انسان های دیگر نیز بازی می‌کنند و می‌توانند وسایل خود را، تا اندازه‌ای معین، به دیگران بدهند و با آنان شریک شوند؛ ولی در عین حال، نمی‌توانند علایق فردی خود را فدای گروه کنند و به اصطلاح تابع گروه شوند. از چهار تا شش سالگی است که انسان بیشتر و بیشتر به بازی اشتراکی روی می‌آورد، یعنی در موقعیت‌های گروهی که هدفی مشترک را دنبال می‌کنند، به بازی گروهی می‌پردازند. در جریان رشد سه نوع بازی مشاهده می‌شود که از نظر ساختار با یکدیگر تفاوت دارند و به ترتیب یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند.

بطور کلی بازی های سالم تاثیرات مثبت زیادی بر ذهن انسان ها دارند که این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. بازی های فکری و تمرکزی نیز می توانند بر میزان تمرکز افراد تاثیرات زیادی بگذارند. بازی هایی مانند پرسش و پاسخ و صحیح و غلط در زمان محدود اینگونه اند. به همین دلیل تایم تخفیف سعی بر این داشته تا بتواند موجب سرگرمی، رقابت، هیجان و از همه مهمتر سودآوری را نیز به کاربران هدیه دهد.

تایم تخفیف -----> یک تمرین تمرکز برای همه